Advanced Custom Fields - nie korzystasz? Zacznij!

Każdy początkujący twórca stron na WordPressie dochodzi w pewnym momencie do tego etapu, że budzi się w nocy zlany potem i cieżko oddychając szepce do siebie „nie on tego nie ogarnie…”. Młody programista ma tutaj na myśli swojego klienta, któremu niebawem przyjdzie zarządzanie stroną postawioną na WordPressie. Stroną, która miała być łatwa i przyjemna w obsłudze, lecz na skutek dużej ilości sekcji i funkcji jest zgoła inaczej. Nagle okazuje się że konieczne jest napisanie kilku(nasto)stronnicowego poradnika i najlepiej podarowanie razem z nim podręcznika HTML i CSS. Do tego dochodzą telefony od klienta z niekończącymi się pytaniami i żalem, że przecież edytowanie treści strony miało być proste, jak wysłanie maila.

Jednym z największych grzechów twórców stron jest zamieszczanie htmla w treści wpisów/stron. Nie mam tu na myśli prostych znaczników typu <p> czy <strong> ale bardziej hardkorowe sytuacje, np. kilkanaście divów + klasy + inline’owy CSS – wszystko wrzucone za pomocą edytora. O ile dla programisty jest to zrozumiałe, to 99% klientów przy pierwszej lepszej edycji wpisu zmasakruje taką treść i konieczne będzie cofanie do poprzedniej wersji.

Co zatem należy zrobić, jeżeli chcemy dodać dodatkowe elementy, które mają zostać wyświetlone w szablonie? Np. obok pierwszego akapitu naszego tekstu zamieścić ocenę? Albo na samym dole wpisu dodać wyróżnioną sekcję (np. z innym fontem/tłem) z podsumowaniem, albo np. w przypadku recenzji najważniejszymi informacjami nt. produktu.  Aaalbo np. dodać do każdego wpisu sekcję download, w której będą załączniki do pobrania? Najlepiej skorzystać z Pól Użytkownika (ang. Custom Fields). A jakie narzędzie wybrać by nimi zarządzać? Oczywiście plugin Advanced Custom Fields.

Advanced Custom Fields – ale komu to potrzebne?

To co wyróżnia wtyczkę to przyjemny w obsłudze interfejs i możliwość „wyklinania” nie tylko standardowych pól tekstowych, ale np. selectów, pól pozwalających na upload plików, wybór daty z kalendarza, lokalizacji za map google, czy wybór koloru. Nie będę tutaj rozpisywać wszystkich pól, bo jest ich naprawdę sporo, najlepiej będzie jak sami sprawdzicie na stronie. To co również mnie urzekło we wtyczce i wymaga przedstawienia to:

  • Bardzo dobra dokumentacja i duże wsparcie zarówno na oficjalnym forum jak i dużo rozwiązanych wątków na stackverflow
  • Łatwy eksport/import pól. Możliwość weksportowania pól do PHP, dzięki czemu pola mogą być dostępne w ramach wszystkich witryn multisite’a.
  • Możliwość określenia położenia pól na stronie edycji, oraz wyłączania tych niepotrzebnych (możemy np. stworzyć widok, w którym będzie tylko tytuł i stworzone przez nas Custom Fieldy).
  • Polska wersja językowa
  • Możliwość szybkiego wygenerowania formularza ze wszystkimi Custom Fieldami po stronie frontendu.

Warto także zainsteresować się wersją PRO, która posiada m.in. pole powtarzalne (możemy je wykorzystać do tworzenia powtarzalnych sekcji na stronie), galerię (wciąż się waham, ale chyba bardziej mi odpowiada niż standardowa), stronę opcji (czyli osobna zakładka, w której mogą znaleźć się różne opcje witryny, np. logo strony), oraz świetne narzędzie: elastyczna treść (dzięki któremu możemy budować witrynę z góry zdefiniowanych klocków).

Z każdego z tych pól korzystałem i szczerze mówiąc, obecnie bez nich nie wyobrażam sobie tworzenia stron na WordPressie. Jeżeli jeszcze Was nie przekonałem, to zobaczcie jak jedno z ciekawszych pól – pole powtarzalne (repeater) działa w praktyce


Oczywiście Advanced Custom Fields, to tylko jeden ze sposobów na ułatwienie życia klientom. Warto także zainteresować się Custom Postami, czy ograniczeniem ilości elementów w menu administratora tylko do potrzebnych pozycji. Ale to już temat na kolejny wpis.