Jak sobie poradzić z białym ekranem?
Każdy, kto ma już jakieś doświadczenie z WordPressem musiał się z tym spotkać. Spokojnie sobie pracujemy, wrzucamy jakiegoś posta lub instalujemy wtyczkę, gdy wtem! Ni stąd ni z owąd pojawia się biały ekran.
Wiem, że zawsze jest dosyć irytująca sytuacja, ale także prawie zawsze do opanowania. Poniżej znajdziecie kilka scenariuszy i możliwe sposoby radzenia sobie z nimi:
Biały ekran po włączeniu wtyczki (lub szablonu)
Jeżeli włączyliśmy wtyczkę i nagle wszystko zniknęło (lub jak kto woli pojawił się white screen of death), to najprawdopodobniej jest ona niekompatybilna z pozostałymi wtyczkami lub aktualną wersją WordPressa. Pierwsza nasza reakcja może być dosyć nerwowa, bo zazwyczaj w tym przypadku white screen będzie nie tylko na części frontendowej ale również w panelu administracyjnym. Co za tym idzie nie będziemy w stanie w ten sam sposób wyłączyć wtyczki i przywrócić serwisu do poprzedniego stanu. Na szczęście wystarczy wejść na serwer FTP do katalogu wp-content/plugins znaleźć folder z wtyczką i zwyczajnie go usunąć lub zmienić jego nazwę, co spowoduje automatyczne dezaktywowanie pluginu, ot cała filozofia.
Może też być tak, że bardzo będzie nam zależeć na nowej wtyczce, ale będzie ona niekompatybilna z pozostałymi pluginami. W celu przetestowania, które wtyczki są w konfilkcie z nowo zainstalowaną, najlepiej w ramach katalogu „plugins” stworzyć nowy folder (np. „plugins-old”) i do niego przenieść wszystkie wtyczki (oprócz tej nowej). Jeżeli odświeżymy stronę i white screen zniknął, to znaczy że mieliśmy konflikt, teraz tylko wystarczy stopniowo przerzucąć wtyczki z powrotem do pierwotnego katalogu, za każdym razem odświeżać stronę i obserwować kiedy znowu pojawi się white screen.
Biały ekran po opublikowaniu wpisu
Również może wynikać z konfilktu pluginów, sposób postępowania taki jak wyżej – tyle tylko, że trzeba więcej się naklikać próbując opublikować wpis.
Inna możliwy powód to tymczasowy problem z serwerem, co szczególnie często występuje na wielkich serwisach z dużym ruchem, ulokowanych na współdzielonym hostingu. Zazwyczaj jednak jest to problem tymczasowy i kolejna próba kończy się powodzeniem. Gdyby jednak było inaczej, to najlepiej skonatkować się operatorem hostingu.
Biały ekran po przeniesieniu serwisu na inny serwer
Jeżeli jesteśmy pewni, że wszystko dobrze zrobiliśmy podczas przenoszenia strony, a mimo tego otrzymujemy pusty ekran, to również warto zainteresować się pluginami oraz szablonami. Ten typ white screena jest o tyle uciążliwy, że nie jesteśmy w stanie od razu powiedzieć co powoduje błąd. Standardowa procedura, którą podejmuję, jeżeli nie jestem w stanie zalogować się do panelu administracyjnego, to:
- Zmiana nazwy katalogu „themes” (znajdującego się w katalogu wp-content). Co spowoduje dezaktywację wszystkich szablonów. Sprawdzenie czy problem dalej występuje.
- Zmiana nazwy katalogu „plugins” (znajdującego się w katalogu wp-content). Również sprawdzenie czy jest ok.
- Na tym etapie będziemy w stanie określić co powodowało problem, szablon czy wtyczki. Następnie przywracamy poprzednie nazwy katalogów
- Kolejny etap to sprawdzenie co dokładnie jest winowajcą. W tym celu wchodzimy w plik wp-config.php, szukamy linijki define( 'WP_DEBUG’, false ); i zamieniamy na define( 'WP_DEBUG’, true );
- Po odświeżeniu strony powinniśmy dostać informacje o plikach, które powodują błąd. Nawet jeżeli same informacje za wiele nam nie mówią, to po ścieżkach będziemy w stanie zlokalizować pluginy, które mogą wywalać stronę.